בנדל צבי ואסתר

ארץ מוצא: רומניה
עיר מוצא: באקאו
שנת לידה: 1844
שנת פטירה: 1916
שנת עלייה: 1882
שנת התיישבות: 1882
שם האשה: אסתר
שם נעורים: רובינשטיין
שנת לידה: 1848
שנת פטירה: 1930
מספר ילדים: 4
שלמה שניאור זלמן, יעקב, שרה, רבקה
שיתוף ב:
Bendel_Ester-Zvi

נולד בעיר באקאו, רומניה, י"ב אייר תר"ד (1844), לאביו אברהם ליב (מצאצאי דוד המלך לפי מסורת המשפחה). למד בחדר ובבית המדרש. נשא לאשה את אסתר לבית אורן-רובינשטיין מהעיר זוניץ שברוסיה, מצאצאי ר' שניאור זלמן מלאדי בעל ה"תניא", ניהל אחוזות וחי באמידות.

כשקמה ברומניה התנועה לעלות לארץ-ישראל ולעבוד את אדמתה, הצטרף ר' צבי לרשימת העולים, אך אשתו סירבה לעזוב את חיי הרווחה. אחיה ר' חיים מיאסי עזר לבעלה לשדל אותה להסכמה ומסר לה זוג רימוני-כסף לעיטור ספר-תורה, ירושה מדור לדור מאת ר' שניאור זלמן, שתקחם עמה לארץ ישראל, ואף שלח עמה את בנו יחידו פישל ואת ארוסתו מלכה , שהיא תערוך את חתונתם שם בארץ הקודש, וסוף-סוף הסכימה ובחודש אב תרמ"ב הגיעו ארצה והשתתפו ביסוד המושבה ראש-פנה.

החיים בהתחלה היו קשים מאד. כשנתרבו המתלוננים והמתחרטים, שצעקו "נתנה ראש ונשובה – -", התאסף כל הקהל בבית-הכנסת, הוציאו מארון הקודש את ספר-התורה היחיד שהביאו מהגולה ור' צבי קישט אותו ברימונים היקרים והקדושים של הצדיק ר' שניאור זלמן וקרא: – יעבור נא כל אחד לפני ספר התורה הקדושה ויאמר בלב תמים, אם אמנם יש בדעתו לעזוב את האדמה הזאת! שהות ארוכה שתק כל הקהל ובסוף קמה אשתו וקראה: – כל הירא ורך-הלבב ישוב אל הגולה, ואנחנו לא נעזוב את הארץ הקדושה ! – ובזה נסתמו פיות המתלוננים, ורק מתי-מספר עזבו את המקום כמתגנבים. מאז היתה יוצאת עם ילדיה לעזור בסיקול האדמה וניקויה להכשירה לחרישה.

אך המאמץ היה למעלה מכוחם של המתנחלים והמחסור והחובות סיכנו את קיומה של המושבה. אז יצאו ר' דוד שוב והוא באלול תרמ"ג לאירופה לבקש עזרה לביסוס המושבה. בהגיעם בדרכם מצרימה להפליג משם לאירופה נכלאו בהסגר בגלל מגפת החולירע, ובינתים הגיע לראש פנה ר' אליהו שייד , שליחו של הבארון רוטשילד וקיבל את המושבה לחסות הנדיב וחילץ את המתישבים ממצוקתם, ובכסלו תרמ"ד חזרו שני השליחים ממצרים.

מאז המשיך הוא ובניו לעבוד ולהתמסר לשכלול משקו והמושבה בכלל. בגיל קשיש יותר היה רוכב בכל ערב ראש-השנה למירון, עמוס צרכי מזון לו ולתלמידי-חכמים עניים למשך עונת החגים, והיה יושב שם בישיבת ר' שמעון בן יוחאי כל חודש תשרי ועוסק בתורה בנגלה ובנסתר ועבר לפני התיבה בביתהמדרש שם. לעליה-לרגל זו היה לובש בגדי-עבודה נקיים חגורים בחבל. וכששאלוהו הילדים, לבוש זה על שום מה, היה עונה להם: – אכר אני, ובלבוש אכר עלי להופיע לפני בוראי, הבה יראה מה צריך לתת לנו: גשם ושמש בעתם, בריאות ומאה שערים ביבול האדמה.

נפטר בראש-פנה, ט' אלול תרע"ו.

מקור: דוד תדהר, אנציקלופדיה לחלוצי הישוב ובוניו, כרך 1 עמ' 205.

צאצאים:

  • זלמן שניאור [1934-1864] רעייתו גיטל בלומר
  • יעקב [1943-1879] רעייתו מיכל רשקוביץ. חקלאים בראש פינה. היה מוכתר המושבה, מזכיר הועד ועיתונאי
  • שרה [ ?-? ] היגרה לאוסטרליה
  • רבקה כץ [ ?-? ]

גלריית תמונות

מידע נוסף

יעקב בנדל

נולד בבאקאו, רומניה, כ"ב תשרי תר"ם (1879), לאביו צבי (בן ר' יהודה ליב , שעלה ארצה בשנת תרל"ו, התישב בצפת ושם נפטר) ולאמו אסתר .

בן שנתים עלה ארצה בתרמ"ב עם הוריו וכל ביתם, מאורגנים להתנחלות בארץ מטעם הועד המרכזי של חובבי ציון בגאלאץ, השתתפו ביסוד המושבה ראש פנה והתישבו בה.

קיבל חינוך מסורתי וכללי בבית-הספר של המושבה ויצא לעבודה במשק הוריו.

נשא לאשה את מיכל לבית רשקוביץ. עבד כל ימיו בחקלאות, נשא את חלקו בסבלם של הראשונים מילדותו. שרת בצבא הטורקי במלחמתהעולם הראשונה ואחרי המלחמה המשיך בעבודתו ונאבק קשה על הקיום כיתר אכרי המושבה הגלילית.

השתתף בעניני הצבור ומשנת תר"פ ואילך היה מזכיר ועד המושבה.

פרסם ב"בוסתנאי" וב"הבוקר" רשימות וסיפורים מתולדות ראשית הישוב החקלאי בגליל העליון, ורשימות רבות על נושאים אלה נשארו אחריו בכתב-יד.

נפטר בראש פנה, י"ג כסלו תש"ד.

צאצאיו: חנה אשת יצחק בוקשטטר, אברהם, רחל אשת משה גולדשטיין, מלכה אשת משה טייך, מנחם (מפקח משטרת אבו-כביר).

מקור: דוד תדהר, אנציקלופדיה לחלוצי הישוב ובוניו, כרך 3 עמ' 1141.

העלאת מסמכים

הוספת תמונות ומסמכים רלוונטיים

כאן תוכלו להעלות מסמכים שקשורים ל
בנדל צבי ואסתר
המסמכים יופיעו באתר לאחר אישור של מנהל האתר